Tuesday, February 22, 2011

Thuisonderwijs goed alternatief voor school


Good article (in Dutch) about homeschooling as a good alternative for schools (97 parents want to homeschool their children after the Islamic College in Amsterdam will be forced to close; a big 'homeschool' hype at the moment in Holland).

In Nederland bestaat ten onrechte een negatief beeld van thuisonderwijs, vindt drs. Elly Stouten. Kinderen die thuis les krijgen zijn doorgaans net zo goed als of beter af dan kinderen die naar school gaan.

Thuisonderwijs is de laatste tijd in het nieuws. Begin deze maand hebben 97 ouders van leerlingen van het Islamitisch College Amsterdam bij de gemeente aangegeven dat ze hun kinderen volgend schooljaar thuis les willen geven. Het college moet namelijk na de zomer de deuren sluiten en de leerplichtwet biedt de mogelijkheid tot thuisonderwijs als er binnen redelijke afstand geen school van de gewenste richting aanwezig is.

Read more here.

HOMESCHOOL BUTTONS GIFTS Homeschooling BIG GIFTS
 
Een nieuw blog voor Islamitisch thuisonderwijs vind je hier.

6 comments:

Lieke said...

Ik heb verder alleen nog maar negatieve artikelen gelezen dus was blij met deze positieve!

Owen, Mare, Emil, Arno en Nell said...

I don't think this is a positive thing for homeschooling.
In Antwerp the same thing is happening. It trows a negative light on homeschooling.
Islamitische vaders beknotten er hun dochters in hun schoolleergang. Heus niet alle Islamitische meisjes die op deze manier worden thuis gehouden, krijgen de opleiding die ze verdienen.
Net zoals het niet werkt mensen te verplichten om naar school te gaan, is het ook geen optie alle Islamitische gezinnen te 'verplichten' huisonderwijs te laten geven. Wat door hoofddoekverbod of sluiting van een school min of meer in de hand wordt gewerkt.
Dat zal vast ook in sommige gezinnen frustraties met zich meebrengen. Maakt niet uit welk geloof je hebt. Je moet in de eerste plaats achter huisonderwijs staan om op een positieve manier huisonderwijs te kunnen geven. En daar stel ik me vragen bij.
Het zou zoveel makkelijker zijn mocht de mens wat ruimdenkender zijn...

Tucana's Dream said...

Dat was ook mijn eerste idee, Ils.
Mensen staan de dag van vandaag heel erg negatief tegenover alles wat het woord Islam met zich meebrengt. Onterecht in mijn ogen, maar zo gaat het nu eenmaal.
Door dit artikel wordt thuisonderwijs over de zelfde kam geschoren.
Ik stel me ook de vraag of die Islamitische kinderen nu een goed onderwijs gaan krijgen. Thuisonderwijs geven omdat de enige islamitische school in de omtrek zijn deuren sluit of thuisonderwijs geven omdat je volledig achter het idee van thuisonderwijs staat, zijn 2 verschillende dingen.
Helaas veralgemenen mensen te veel en gaat dit waarschijnlijk aangegrepen worden om thuisonderwijs weer maar eens met de grond gelijk te maken op een dwaze, domme manier die er helemaal niet toe doet.
Ik vind dit zorgwekkend en ik vraag mij af hoelang we de vrijheid nog gaan hebben.

Mirjam said...

Tot nu toe is het zeker niet positief voor alle andere (toekomstige) thuisonderwijzers in NL.
Maar uiteindelijk hebben ze het recht om thuisonderwijs te gaan geven (vrijstelling van de leerplicht/schoolplicht). Net als iedereen. Volgens mij zijn/waren ze van plan om dat thuisonderwijzen in een grote groep te gaan doen (alsof je weer een school hebt ;))...ik kan me wel voorstellen dat ze geen andere optie zien...

Hetzelfde gebeurt nu in NL met de zoveel miljoen bezuiniging op het onderwijs voor kinderen met een rugzakje. Er is geen plaats meer voor ze op scholen.....Zo werk je thuisonderwijs in de hand als overheid, terwijl je aan de andere kant alles uit de kast haalt om thuisonderwijs te voorkomen.

Heel krom en heel jammer.

Owen, Mare, Emil, Arno en Nell said...

Inderdaad, dat kan ik me ook voorstellen. Ik veroordeel ook zeker niet de mensen. Zij worden voor het blok gezet. Maar ik vind het geen goede zaak als mensen worden 'verplicht' over te gaan tot huisonderwijs. Mensen moeten de vrije keuze blijven hebben: school of huisonderwijs. Net zoals dat ook moet zijn voor bijvoorbeeld hoogbegaafden of kinderen op een LOM-school. Dat heeft de overheid nog niet helemaal gesnapt. Zeer spijtig!

lukascad said...

What a great resource!

online pharmacy