Sunday, January 17, 2010

Toch naar school?


Als ik met mensen over thuisonderwijs praat, kom ik (of liever gezegd: de ander) bijna altijd op het 'socialisatie-vraagstuk'. Daarvoor verwijs ik je graag nog een keer naar deze post op de weblog van een (thuisonderwijs)vriendin.

De vraag die ik ook vaak krijg is: hoe doe je dat met de middelbare school? Gaan ze dan wel (eindelijk hoor ik ze stiekem denken) GEWOON naar school?
Eerlijk gezegd ken ik weinig thuisonderwezen kinderen die halverwege terug gaan naar school. Ik ken meer mensen die hun kind na de basisschool thuis halen en de middelbare school thuisonderwijzen.

Vandaag mailde de moeder van dit (nieuwe) thuisonderwijsgezin de volgende link door op een van mijn thuisonderwijslijsten: een jongen (in Amerika) uit een unschooling family, besluit om school een kans te geven....

All my life I have unschooled. The only thing that could be remotely considered school that I attended was pre-school, and of course, that was all fun and games. That was just life, how things were. I always wondered in the back of my head what it was like to be there, in a school building all day. How horrible it was to sit there for hours on end being lectured by crazy teachers and doing hours of homework. And then somewhere in between most of my friends going to school and me wondering, I got caught up in "catching up" to everyone else. For a while, around age 12, I always wanted to be on-track with the kids at school. It was probably because I felt stupid or less intelligent than them, which really wasn't the case. They just knew more meaningless facts than I did. It took me until last year to finally realize that, and to truly understand the reasons and joys of unschooling. Why it really is so much better than public school.....

Lees hier dus verder.

3 comments:

Jon said...

Yeah!!! dit nieuwe thuisonderwijs gezin zijn WIJ!! Klinkt het niet stoer? ;))

Mirjam said...

Superstoer Jon! :))

Nicole said...

Volgens mij is thuisonderwijs beter, gezien mijn ervaringen met mijn kinderen in het regulier onderwijs.