Tuesday, January 26, 2010

Onze koningin heeft geen blog.

In de afgelopen maand heb ik op verschillende blogs verontwaardigde stukjes gelezen over hoe mis de koningin zat in haar kersttoespraak. Zij zei onder andere dit: "De moderne technische mogelijkheden lijken mensen wel dichter bij elkaar te brengen maar ze blijven op 'veilige' afstand, schuilgaand achter hun schermen." Ten dele klopt dat natuurlijk. Als je blogt, msn't of skype't, zit je achter een scherm(pje).

Iets eerder zegt ze: "Via woord en beeld komt veel verdriet van anderen tot ons, maar dat is vaak ver weg en roept eerder gevoelens van onmacht op. Teveel informatie stompt mensen ook af. Zo zijn we misschien wel doof en blind geworden voor de naaste. Meeleven wordt weggedrukt. Gemeenschapsgevoel gaat verloren."

En dat is nou juist níet wat ik merk. Ik lees blogs; ter ontspanning, om van te leren, om geïnspireerd te worden, voor de gezelligheid en omdat ik het gewoon leuk vind. Een aantal per dag.
En wat ík merk, is dat mensen juist heel veel steun aan elkaar hebben. Elkaar troosten, een hart onder de riem steken, hun ei kwijt kunnen, blij zijn met elkaar; bloggers die op papier misschien beter kunnen verwoorden wat ze willen zeggen dan dat ze dat irl (in real life) zouden kunnen.

Het is wellicht jammer als bloggen/mailen/msn'en de enige vorm van communicatie is die je hebt. Aan de andere kant: iedereen is anders, niemand is als jij....

Zonder internet.....

 -Zou ik vandaag niet deze leuke, oer-hollandsche, praktische tas hebben gekregen van Inge (dank je wel lieve Inge!!). Hij werd wel meteen geconfisqueerd door onze tassengek :). Maar met Inge had ik waarschijnlijk geen contact (meer) gehad, zonder internet. Wij kennen elkaar al heel lang. Echt heel lang ;) (sorry voor de tranentrekkend slechte kwaliteit foto, maar goed, hij is niet digitaal).













-Zouden de kinderen van deze zwangere dame vanavond zonder eten naar bed zijn gegaan en morgen geen schone kleren hebben gehad ;). Via msn hebben we elkaar geholpen om aan het eind van de dag nog even heel snel door het huis te gaan.

-Zou ik morgen waarschijnlijk niet full-house hebben gehad, met de 'lokale' thuisonderwijsgroep. Met zeven gezinnen hebben we morgen een gezellige dag gepland

-Zou ik er waarschijnlijk langer over gedaan hebben om contact te leggen met haar, onze thuisonderwijsbuuf, waar ik afgelopen maandag zo mee gelachen heb. Wat ik nog wel een beetje mis (dat meiden-lachen) en moet opbouwen hier.

-Zou ik waarschijnlijk geen 'contact' hebben gehad met haar en hem, van wie ik vast ook ergens in mijn foto-album een mooie foto heb.

-Of met haar, met wie ik ooit een hachelijk avontuur ;)) heb beleefd, met wie ik als kind heb gezongen: "Jona, Jona" en als volwassenen nog "Hoi ik ben Mir, een kind van de Heer" :)). Die had ik dan vast ook niet gefeliciteerd vandaag, op haar verjaardag :)

-Dan had ik niet geskype'd met m'n lieve vriendin, die ik, terug in Nederland, bijna elke dag zag.

Nou ja, als ik nu verder ga, ga ik heel veel mensen vergeten. Ik laat het hier even bij. Ik beleef absoluut die meerwaarde van internet en van de online community. Het meeleven en bij elkaar betrokken zijn. Met de een wat oppervlakkiger dan met de ander; maar goed, dat heb je irl ook.

Lang leve het internet, of: de koningin zou een blog moeten beginnen.

6 comments:

Inge said...

Tja die foto! Wat zal ik er van zeggen. Eigenlijk vind ik die wel erg leuk.

Het roept meteen weer allemaal herinneringen op... weet je nog dat we ooit een nieuw Onze Vader schreven?

Veel plezier van de tas!

pien said...

een kanneginne-blog! dat zou pas leuk zijn!

en ja. je hebt gelijk hoor!
en als je niet computert kun je er ook niks over zeggen vind je ook niet? ;D

enne er is een retour-kaart onderweg..! :)

Fleur said...

Amen zeker weten ;-)
(Van Adrian Plass weet je wel. Of moet je grappen eigenlijk nooit uitleggen? Maar ja, wat nu als jij net die Plass niet kent? Nee Fleur dat kan niet, Mirjam kent die ook. Dus nu even deleten en de 'uitleg' er niet bij geven.....)

Liekie said...

Ik ben ook heel blij met internet!!! als we dan skypen met drukke gillende kinderen op de achtergrond voel ik me nog steeds of we om de hoek wonen en gewoon op de koffie zitten ;-) en dan mis ik je wat minder ;-)

Repel said...

hear hear!!

Helma said...

Fleru, Mirjam kent Plass wel maar kan er niet zo hard om lachen als wij. HIHIHI;-)

Maar erg leuk blogje heb je geschrven Mir.
Ik ben er mee eens. De koningin weet niet wat ze mist. En inderdaad. Die arme kids van mij. Wat hadden ze gemoeten zonder een huishoudcoach via de digitale snelweg? Ik ga die conversatie nog even bloggen trouwens ;-)