Friday, December 18, 2009

Homeschoolers

Toen Job de vraag kreeg of hij in Engeland wilde gaan werken, was één van mijn eerste acties zoveel mogelijk thuisonderwijsgroepen in Engeland, en specifiek in Devon, op te zoeken. Om te weten hoe ze dat hier 'doen', die Engelse thuisonderwijzers. Komen ze bij elkaar, worden er uitjes georganiseerd en zo ja, wat voor uitjes? Wat zijn de mogelijkheden?

Al snel had ik een aantal groepen in gevonden; onder andere een lokale christelijke en een aantal 'gewone' groepen. Ik heb de mensen gemaild met mijn vragen en er kwamen van alle kanten hele vriendelijke en behulpzame reacties.

Toen de beslissing eenmaal was genomen, en we wisten waar we zouden gaan wonen, kwam ik erachter dat er in ons durpje zelfs een andere thuisonderwijzer woont! Zij is bezig met het opzetten van een groep hier in het dorp (voor omliggende dorpen en steden). Lucky us! :)

Met degene die de christelijke groep heeft opgezet, had ik (online) ook al leuk contact gekregen. Wij "verhuisvlogen" op zondagmiddag, op maandagochtend kwamen de spullen en op dinsdagmiddag zou er al een meeting bij haar thuis zijn. Zelf aarzelde ik even, dinsdagochtend; we zaten midden in de zooi, we moesten nog zoveel....Maar Job zei: kom op, laten we gaan. En dat hebben we toen gedaan.

Gelukkig maar, want ik voelde me zo welkom :). Alleen al om andere thuisonderwijzers te ontmoeten, hun kinderen te zien....geweldig! Maar ineens wist ik: dit is gewoon net zoals in Nederland. Een groep (voornamelijk) vrouwen, die elkaar helpt, ondersteunt, bemoedigt, die met elkaar leuke dingen doet. Waar je vrienden mee kan worden. En dat maakt het leven aangenaam :).

De jongens waren een beetje timide en bekeken vanuit een 'veilige haven' wat er gebeurde....

Twee weken later hadden we weer een meeting met deze groep, in een binnenspeeltuin. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik die in Nederland beter vind (dan deze ene :), we gaan er vast meer onderzoeken), maar de jongens kwamen los en hadden lol. En ik kon kletsen met de andere moeders :)



En afgelopen woensdag waren de jongens en ik lopend (!!) naar Julia en haar kinderen gegaan. Daar voelden we ons ook erg welkom. De jongens hadden het erg naar hun zin en ik zelf kwam meer te weten over de lokale thuisonderwijsgroepen, de mogelijkheden in het dorp en de omgeving. Zo leuk!

Levi en Callum hadden dikke lol met die sneeuwman-in-het-water-met-muziek-en-sneeuwvlokken, die aan ging als je geluid maakte.

Adam was in z'n element, met Joseph op de Wii.

We voelen ons erg thuis in ons huis, en in thuisonderwijsland is dat ook al helemaal aan het goedkomen!

P.s.: Voordat we verhuisden, hebben we aardig wat boeken gelezen over 'de Britten'. In alle boeken kwam wel naar voren dat ze erg op zichzelf zijn en niet erg toegankelijk; daar hadden we ons een beetje op voorbereid. Maar onze ervaring is (gelukkig) anders! Lang leve de Britten! ;)

7 comments:

Angelique said...

Mirjam, wat geweldig!!!!

Als je helemaal nieuw in een omgeving komt, en dan nog helemaal in een ander land, dat je dan toch al meteen mensen ontmoet met dezelfde interesses, in je omgeving nog wel. Mensen waardoor je minder 'alleen' bent, waardoor je kennis maakt met je woonplaats, je omgeving enz. Vriendjes voor je kinderen. Iemand om mee te kletsen. Een goed begin dus! Wat goed dat jullie (Job :-) meteen actie ondernomen, de eerste stap is vaak toch het lastigste.
Heel veel geluk in elk geval en erg fijn om te lezen dat de eerste weken zo positief zijn.

Groetjes,
Angelique

Purperpolletje said...

Gaaf zeg!

pien said...

superfijn voor jullie! echt helemaal tov!
hiephiephoera!

zoen!

Mirjam said...

Ha Mirjam,

Super leuk om te lezen hoe je het daar hebt! Leuk dat je zo veel TO ouders in de buurt hebt!

Schitterend huisje, zo typisch engels. Ach en de rommel... lekker prioriteit geven aan de andere leuke dingen! (haha doe ik hier ook altijd ;-))

Hebben jullie ook sneeuw (volgens de radio vanmorgen ligt alles stil in Engeland...

Groetjes,
Mirjam

Mirjam said...

@Mir: nee, geen sneeuw hier, wel glad, het vriest wel iets.....maar in dit deel geen sneeuw (wat verdwaalde vlokjes af en toe, maar dat stelt niks voor)....

baasbraal said...

Wat fantastisch zeg dat dat al meteen zo goed gaat. Ook goed voor het Engels van de jongens en jou. Dat gaat helemaal goed komen. Doe je iedereen de groeten daar? Liefs, Janneke

jojoco said...

Wat fijn zeg Mirjam, dat je nu al zoveel contacten hebt opgedaan! Vind het echt superstoer van je hoor!