Tuesday, December 29, 2009

Het angstzweet van Job.


Ik zie Job bijna nooit heel erg zenuwachtig.

Dus als het gebeurt dat hij zenuwachtig is, dan merk ik het meteen.

En ik snap het ook wel hoor, daar niet van.....

Devon schijnt bekend te staan om z'n smalle weggetjes.



Van die weggetjes die in Nederland gewoon eenrichtingsverkeer zouden zijn.





Hier niet. Hier rijd je een stukje achteruit, of duik je de berm of de heg in, als je elkaar tegenkomt, halverwege zo'n enge, smalle weg.



En moet je heel goed uitkijken, want als je een heuveltje (met natuurlijk altijd een bocht daarin....) op rijdt, zie je niet of er van de andere kant een auto aan komt. Dan heeft het weer z'n voordelen om in het donker te rijden, als iedereen z'n lichten aan heeft. Maar het nadeel daarvan is weer dat de wegen niet goed verlicht zijn.



Maar goed, ik wil niet afhankelijk zijn van Job, als het gaat om vervoer. En ik wil ook niet nog langer wachten; want als de heggen weer groeien in de lente en de zomer, heb je nóg minder ruimte. Dus was het logisch dat ik nu zou gaan oefenen. En dat was eng. Niet alleen voor mij, maar ook voor Job, die met knikkende knieën naast mij zat. Hij wist en zag wat er allemaal mis had kunnen gaan. Ten eerste het links rijden, ten tweede het rechts zitten, ten derde de automaat, ten vierde de rotondes, ten vijfde die rottige (en mooie!) weggetjes en ten zesde die Engelsen, die gewoon blijven doorrijden alsof ze op de snelweg rijden.

En dan voel je je een "lesser", ook al heb je al bijna 13 jaar je rijbewijs. Ik heb al wel tegen Job gezegd dat hij, mocht hij een andere baan willen, hij best als rijschoolhouder aan de slag zou kunnen. De vuurproef heeft hij met mij al doorstaan.

En vanaf volgende week cross ik (natuurlijk) gewoon zelf met de jongens door het prachtige Devon!

6 comments:

baasbraal said...

Oh ja!! Daar had ik helmaal niet aan gedacht, die holle wegen zijn in Devon nog een stukje holler dan in de rest van Engeland. En dan dat links rijden en rechts zitten! Ik had er helemaal niet aan gedacht! Ik heb 1 keer in een auto gezeten voor links rijden .Dat was in Harare en ik ben helemaal de fout in gegaan toen. Ik nooit meer in zo'n auto! Maar jij bent nog jong en je kunt nog van alles leren. Ik bewonder je doorzettingsvermogen!

Purperpolletje said...

Brrrr. Ik doe het je niet na. Heb niet eens een rijbewijs. Guess why...

Helma said...

Hahahaha ik ken die angstzweet!!! Was zo blij om weer op die prima- keurige-verlichte-brede-3-baans-wegen te rijden!!! Maar wel super goed dat je het gewoon gedaan hebt. En ook wel goed van Job dat hij er naast durfde te zitten ;-)

jojoco said...

Stoer hoor! En met zo'n test kan je huwelijk alles aan. Samen opnieuw rijles.... ik ken simperere dingen waarop grote echtelijke ruzies zijn ontstaan.

snelle uil said...

Knap hoor. En helemaal omdat ze ook nog eens niet kunnen zien dat je geen engelse bent. Ben blij dat wij toen in onze clio zaten, dan dachten ze: 'daar heb je weer zo'n domme hollander' en daar hielden ze rekening mee.
Nog even en je weet niet beter.

Good luck for both of you

femke said...

Mirjam, terwijl ik kijk en lees hoor ik gewoon het liedje van James Harriot op de achtergrond. Ken je dat, die serie met die vee arts? zou dat bij jullie in de omgeving zijn opgenomen?
Stoer hoor, zo links rijden!