Tuesday, October 13, 2009

Liefde voor je kind...

Je hoort ouders wel eens zeggen:"Maar ik heb ze toch allemaal hetzélfde opgevoed!?!" Dit als blijkt dat de 'aanpak' bij het ene kind wel werkt, maar bij het andere kind duidelijk niet.

Ik denk ook niet dat je al je kinderen precies hetzelfde moet benaderen. Niet persé. Niet in de opvoeding, maar ook niet in de soort aandacht die ze nodig hebben. Want ze zijn nu eenmaal allemaal uniek.

Wat bij mijn jongens belangrijk is, is dat ze genoeg (en op tijd!!!) eten én dat hun 'liefdestankje' gevuld is. Dan kunnen ze de wereld (beter) aan. Daar moest ik weer aan denken toen Boaz vanochtend na het wakker worden bij me lag en het liefst nog een uur vastgehouden wilde worden. Toen dacht ik: já, dat is jouw 'taal van de liefde': lichamelijke aandacht. Zo voel jij je geliefd.


Gary Chapman en Ross Campbell hebben er een boek over geschreven: De 5 talen van de liefde van kinderen (er bestaat trouwens ook een versie voor tieners en volwassenen).

De vijf 'talen' zijn:
-Lichamelijke aanraking
-Positieve woorden
-Tijd en aandacht
-Cadeaus
-Dienstbaarheid

Bij Levi vind ik dat nog lastig, dat zou op dit moment ook de 'Lichamelijke aanraking' zijn. Bij Adam denk ik dat het 'Tijd en aandacht is'; hij weet zich geliefd als mensen naar hem luisteren. Dat is soms misschien niet altijd even makkelijk, omdat hij vaak nogal specifieke onderwerpen heeft waarin hij geïnteresseerd is....Maar daar wordt hij blij van: van mensen die hem 'aanhoren'.

Waarschijnlijk heeft elk kind van elke taal wel iets nodig, maar volgens Chapman en Campbell springt er meestal wel één bovenuit: de eerste liefdestaal, een manier waarop hij of zij de ouderlijke liefde het best verstaat. Zorg dat hun tank gevuld blijft!

Wat is de liefdestaal van jouw kind(eren)? En heb je er zelf ook één? Ik wel :), dat is 'Tijd en aandacht': samen (met Job en eventueel de kinderen erbij) iets doen, al was het maar een fietstochtje van een half uur. Daar word ik heel gelukkig van en daar kan ik weer een tijdje op vooruit! :)

Ps: ik bedenk me nu, wat later, dat als je tankje vol zit, je niet nóg meer behoefte hoeft te hebben aan jouw specifieke taal. Als Boaz genoeg lichamelijke aandacht heeft gehad, hoeft hij het niet van een ander, maar ook niet meer zozeer van mij. Als ik met Job ben gaan fietsen, dan kan ik ook rustig een paar uur zitten lezen, zónder die specifieke aandacht van hem...... Totdat de tank weer leeg is (te laat!) of leger raakt...

9 comments:

Zeeuwse Mama said...

Ja ik (her)ken het ook heel erg!! Heel mooi, ik heb het boek van volwassenen wel eens gelezen, maar denk er over om nu beide boeken aan te schaffen en (weer) eens te lezen. Het slaat, voor mij, de plank op z'n kop en ik denk er vaak aan.
Sara heeft heel duidelijk als liefdetaal 'samen dingen doen', en Job volgens mij een combi van een paar dingen. Loïsje weet ik ook nog niet zo...

Willy said...

Bedankt voor de tip, ik ga op zoek naar de tienervariant!

Madelief said...

M'n dochter vind niets fijner dan samen met haar vader even iets samen doen. Even met de honden wandelen of een stukje met de auto. En ze kan heel spontaan stofzuigen voor me of iets anders doen om te helpen. Echt super om te zien!

Nicole said...

Interessant is dat hè, die liefdestaal. En goed om je er van bewust te zijn dat iedereen verschillende heeft, en dat soms je kinderen of man je 'niet verstaan'.

pien said...

extra moeilijk nu voor jou dan, dat job door de weeks uber-ver van je vandaan is.

knuffel

Angelique said...

Ga ik me nog eens in verdiepen; volgens mij zijn het hier vooral de bovenste 3.

Groetjes!

Janneke said...

Nou, ik ben erg blij dat er een boek over geschreven is! Toen onze kinderen klein waren, heb ik al ontdekt dat ze allemaal aandacht nodig hadden, maar beslist niet allemaal even veel of allemaal hetzelfde. Als je dat toen zei, was het vloeken in de kerk. Ik vind het heerlijk dat hij het allemaal zo mooi heeft uitgezocht met soorten aandacht en zo. Ik had wel gemerkt dat b.v. mijn schoonmoeder alleen maar geloofde dat je van haar hield als je bloemen meenam, gekochte bloemen! Bloemen uit de tuin andemden voor haar iets uit van "Je vindt me niet de moeite waard om geld voor uit te geven". Ik daarentegen, ben veel blijer met iets zelfgemaakts, jam of bloemen uit de tuin of zelfs een eigengebakken brood of cake! Grappig hoe iedereen dat anders ervaart!

snelle uil said...

Mooi boek en heel waar. M. heeft als eerste liefdestaal ook lichamelijke aandacht, T. positieve woorden en A. dienstbaarheid.

Deze zomer nog een goed boek gelezen: Ieder kind een eigen aanpak van Charles F. Boyd. Ook een geweldig boek. Ook daaruit blijkt dat je kinderen niet hetzelfde op kunt voeden. Nu snap ik waarom M. energie krijgt van het onder de mensen zijn en ik juist meer van een boek lezen en even alleen zijn.

Goed dat dit soort boeken er zijn. Weet trouwens nog niet welk boek ik aan ga schaffen, maar je hoort ervan.

groetjes

Lieke said...

Leuk stukje Mirjam,

Weer iets interessants om over na te denken en uit te zoeken!

X Lieke