Wednesday, September 23, 2009

Lijsje Sul

Lijsje Sul woonde op Schokland, totdat het eiland ontruimd werd, omdat het in de zee zou verdwijnen . Dat hadden we gelezen in het nieuwste boek van Arend van Dam. En omdat ik, voordat we weggaan, nog even langs wilde bij mijn opa in de Noordoostpolder, zijn we meteen langs Schokland gereden, om te kijken of we het huis van Lijsje Sul of haar school nog konden vinden in het museum. Adam zag het nut niet zo in (dat gebeurt vaker :)) van dit museumbezoek, maar na 150 kilometer in de auto.....




....wilden ze er maar wát graag uit!


En is het een goede binnenkomer, een berg stenen (net als bij Naturalis bijvoorbeeld)...

Het is een leuk museum(pje), met maquettes (de school van Lijsje hebben we gevonden!), botten van grote wilde dieren (doen het ook altijd goed!), naamplaten van de mensen die er woonden (met inderdaad de familienaam 'Sul' daartussen) en een kleine kinderactiviteit. En buiten een kanon, een schattig kerkje, een mooie omgeving en nog wat kleine dingen om te bekijken.



Grooooooote botten, altijd interessant!


Klein stukje archeologie


Het ontruimings'bevel'.


Prachtige omgeving en prachtig weer!


't Kanon.


In de kerk werden de kaarsen aangestoken en omhoog getakeld, voor een bruiloft


Familie van Lijsje?!


Dáár stond de school!


Bij een boerderij-met-maisdoolhof-en-pluktuin stond ook een grote trampoline....


Daarna gingen we langs bij mijn opa (had ik al verteld dat mijn moeder ook mee was? :))). Bijna 90 (mijn opa dan), een moestuin aan huis, een moestuin verderop in het dorp; hij voorziet het halve dorp van groenten, geweldig! (ons vandaag niet, wij aten lekker friet :))


En (groot)opa had, o joy!, een hometrainer!


En, alweer tot mijn grote verbazing, ging Adam uit zichzelf afwassen... (...?....;))



Aan het eind van ons bezoek aan Schokland vroeg Adam aan oma of we niet vaker konden gaan, het was zó leuk. Adam zit (hopelijk) in de (leer)fase: het is niet altijd zo vervelend, erg en saai als ik van te voren denk :).

8 comments:

Nicole said...

Wat een prachtige en leerzame dag! Ik vind het mooi als kinderen op deze manier dingen leren.

baasbraal said...

Nou, dan moet je nodig klagen over de hulpvaardigheid van je kinderen!
Het lijkt me een hele leuke dag geweest. Ik dacht alleen dat je naar de Esa was, dus het was nogal een verrassing voor me!

Angelique said...

Leuke dag!!!!

(Als het Adam niets lijkt, wordt het vast leuk ;-)

Willy said...

Hé wat leuk, je bent vlakbij ons geweest! Schokland is inderdaad hartstikke leuk, zowel voor de kids als voor volwassenen. Betekent dit dat jullie heel binnenkort al vertrekken?

Mirjam said...

@ Nicole: ja, 'it makes more sense', op deze manier, zo voel ik dat...Het spreekt ook (meer) tot de verbeelding.

@Janneke: ja, we zouden naar Space Expo, maar ik kwam er (wel erg laat) achter dat dat niet handig was, qua reistijd niet en ook niet file-technisch. Zit dus nog in 't vat!

@Angelique: moet ik inderdaad vaker doen, 'saaaaaaie' dingen! ;)

@Willy: nog niet precies bekend, hopelijk weten we volgende week meer, maar ik gok op midden november? (schiet me niet lek als het over drie weken is, of 'pas' in januari ;)))

jacq said...

Ziet er uit als een erg leuke dag!
En wat een actieve opa heb jij nog zeg, petje af.

Jeanette said...

Leuk, zo´n opa!

Groeten,
Jeanette

femke said...

Leuk! Je was best dicht bij ons, bij Oldemarkt! In dat kerkje heb gezongen tijdens de trouwplechtigheid van m'n vriendin!