Thursday, September 03, 2009

Hieperdepiep hoera, of een excuus om 'm weer te maken!



Vandaag is buurvriendin jarig en ik bood aan om 'de' appel-cider-taart te maken.

Ik heb 'm van deze site

Voor het gemak het recept ook even hieronder.
Mijn eigen aanpassingen zet ik er in het groen achter...

APPELCIDERTAART

250 g tarwebloem
125 g koude boter of margarine
280 g suiker
1 ei
1 kg zachtzure appels (goudrenet of jonagold)
2 tot 3 el citroensap
750 ml appelcider of appelmost
6 blaadjes witte gelatine (die gebruik ik niet, omdat ik custardpoeder gebruik)
2 pakjes poeder voor pudding extra vanille (Dr. Oetker / John Moir) (of ongeveer 100 gram custardpoeder)
2 zakjes vanillesuiker (3)
4 dl slagroom (5 dl)
2 el cacaopoeder
springvorm 26 cm¸

Maak op het werkvlak een bergje van de bloem, de in stukjes gesneden boter, 80 g suiker en het ei. Hak met een groot mes alles kruimelig en kneed het dan tot een stevig deeg. Leg het, in folie gewikkeld, een uur in de koelkast (als je dat doet, is het deeg héél hard. Ik leg het erin totdat ik klaar ben met de cider/custard/suiker) . Schil de appels, snijd ze in vieren en verwijder het klokhuis. Hak de partjes in stukjes en besprenkel ze met citroensap. (Zelf snijd ik de appels in vieren en snijd er daarna (niet te dunne!) schijfjes van. Zo heb je wat 'bite' in de taart) Leg de blaadjes gelatine in ruim koud water (gebruik ik niet). Maak volgens de gebruiksaanwijzing de pudding klaar met de cider of most (in plaats van de melk) en 200 g suiker. Voeg als je de pudding zachtjes laat doorkoken de uitgeknepen gelatine toe (niet dus in mijn geval) en roer het geheel goed door. Verwarm de oven voor op 175°C. Vet de springvorm in. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uit tot een iets groter formaat dan de springvorm. Beleg de vorm met het deeg en vorm tegelijkertijd een 4 tot 5 cm hoge rand. (je kan ook het deeg in de springvorm leggen en "uitdrukken", als je het lastig vindt om te "beleggen") Verdeel de appels over de bodem en giet er de pudding over. Bak de taart in 80 tot 90 minuten gaar. De pudding is dan nog vloeibaar en zal op moeten stijven, als de taart afgekoeld is, in de koelkast. Sla (de volgende ochtend) de slagroom en de vanillesuiker zeer stijf. Strijk de slagroom op de taart en zeef er de cacao overheen.

TIPS.
Maak de taart de avond van te voren zodat hij 's nachts kan opstijven in de koelkast. De volgende dag slagroom erop en de cacao erover, en de slagroom nog even in de koelkast op laten stijven.

PS: je kan dus ook custardpoeder gebruiken in plaats van de pudding-poeder, dan heb je geen gelatine nodig en het is een stuk goedkoper!

9 comments:

Nicolle said...

Mmmm, ziet er lekker uit :-0. Binnenkort maar eens een reden zoeken om hem te maken

Mirjam said...

Als je nou ook komt naar Jo, zal ik 'm speciaal maken voor jou! ;o)

Inge said...

Jam jam jam!!! Dit ga ik zeker proberen.

Purperpolletje said...

Zeg, hoe zit dat? Jij was toch van de suiker afgekickt?

Ik ga het ook maar eens proberen. Maar ach, Luukie lust geen gebakken appel. Zegt ie.
Elias lust daarentegen dan weer geen rauwe appel. Zegt ie.

Mirjam said...

@Lydia: ehm, ikke? ;o)). En hij was voor de buuf he? :o)))). Ja, ik wás van de suiker (af), maar helaas helaas....ik ben echt een beetje alles oder nichts. Dan kan je maar beter proberen met mate.....

Toch wel jammer....:os

baasbraal said...

Nou, ik was toevallig op die verjaardag en ...hij was heerlijk!!!! Ik denk dat ik 'em in Zweden ga introduceren. Daar liggen op dit moment overal appeltjes in het gras.

Pascale said...

Wat geweldig dat ik nu het recept bij de hand heb! Al twee (drie?) keer mogen proeven en on-wijs lekker.

Ik heb hier nog een pak custard staan, daar ga ik het eens mee proberen. Zou het net zo lekker worden?

Anonymous said...

Another convenient thing about online printers is that you can use them for your template. [url=http://www.myownlabels.com]custom labels[/url] In the present day, labels printing can really be a good thing to look for. These Culture-of-Islam Kids Colouring Pictures to decals-and-Colour Online. Or keep up with what's going on and the amount of print choices, in order to prevent the eurozone from imploding.
wine bottle labels This is typically offered once again, I've had it with stickersers. To get a bead on what looks like old labelss in less than one hundredth of an inch thick.

Anonymous said...

[url=http://www.eggergarten.ch/gaerten/main.htm]new era caps[/url]
[url=http://www.eggergarten.ch/teiche/]Louis Vuitton Online[/url]
sakawa8866