Friday, September 18, 2009

Geronimo Stilton

Het web staat er vol mee: de boeken van Geronimo Stilton....laat je ze je kinderen lezen, of zijn het pulpboeken?

Ik kende de hele boekenreeks niet, totdat onze Belgische vrienden vorig jaar een boek meenamen voor de jongens.

Ik had het idee dat Adam het wel leuk zou vinden, vond het er wel grappig uitzien, bladzijden met gekke letters. Het verhaal en het woordgebruik leken me een beetje overdreven, maar ach....



Toen we een maanden later in België waren bij diezelfde vrienden, bekeek ik hun uitgebreide boeken/spelletjes/andere materialen-collectie en vond de 'reis door de tijd'-serie van Stilton. Ik was een beetje sceptisch geworden door de verhalen die ik inmiddels op internet had gelezen, maar ik werd hier toch wel enthousiast van; belangrijke momenten uit de geschiedenis en 'algemene kennis' van de geschiedenis worden in de boeken aangehaald en beschreven. Niet te uitgebreid, mét plaatjes en gewoon precies goed (voor Adam dan, want ik krijg de verhalen weer uit zijn mond te horen, dús interesseert het hem; anders was hij niet eens begónnen in de boeken).

Achterin staan nog extra's, zoals recepten, knutseldingen (bijvoorbeeld de band van Möbius, vaandel ontwerpen, een ring maken), verkleedtips en spelletjes uit een bepaalde periode.

Het zijn geen 'levende boeken', maar wat ik ervan heb gezien, gehoord en gelezen, klopt de inhoud wel met de (geschiedkundige) werkelijkheid, een niet geheel onbelangrijk detail :).

Dus toen Adam 'reis door de tijd' (Prehistorie, het oude Egypte, de Middeleeuwen) kreeg voor zijn verjaardag en daar erg blij van werd, heb ik zelf 'reis door de tijd 2' (het oude Rome, de Maya's, de Zonnekoning) gekocht.



Ik vind het zelf (ook omdat het Adam aanspreekt) zeker de moeite waard om deze twee boeken, samen met andere geschiedenisboeken (Gombrich, het boek van Arend van Dam, de boeken van "van nul tot nu") en levende boeken erom heen, te gebruiken. Dat is het leuke van thuisonderwijs: je zit niet vast aan een bepaalde methode of een 'vorm'. Je kan ook stripboeken gebruiken, of audioboeken, of op pad gaan, naar opa's verhalen luisteren of lezen over de avonturen van een muis die in een tijdmachine verdwijnt ;)....

Hieronder wat bladzijden uit de boeken. Om een beetje een indruk te krijgen.

Hopelijk zijn de foto's een beetje te bekijken. Ik heb ze met m'n 'normale' camera gemaakt, terwijl het al donker was ;); niet altijd een goede combinatie.



5 comments:

baasbraal said...

Errug leuk Miriam! Als ik volgende keer kom, wil ik ook eens even in die boeken snuffelen, mag dat? Ben je er dan nog?

Yteke de said...

http://www.dewakkeremuis.nl/

Vorig jaar die beste Gero nog op bezoek gehad in de klas, fotoshoot, meet and greet etc...((-;
Is een rage geworden, zijn zelfs films van in Italie, binnenkort ook in Nederland...

Hij is regelmatig op toernee door bieb en kinderboekenwinkels...

Best leuk ...
tante Tut (-;

Angelique said...

Goede tip, ga ze eerst maar eens lenen bij de bieb :-)

Groetjes

Angelique said...

Ik ga ze maar eens lenen, bedoel ik dus

Lieke said...

to blog or not to blog... leuk stukje geworden...