Thursday, September 10, 2009

Aaaaaaaaltijd samen....(of: hoe doe je dat?!)

*

Zeker na de vakantie hoor je het weer wat vaker; moeders die verzuchten dat ze blij zijn dat de vakantie weer voorbij is; kinderen naar school en het huis voor zichzelf.

Soms snap ik dat; als ik m'n dag niet heb, of als één van de kinderen zijn dag niet heeft. Ik snapte het toen Boaz een moeilijke periode had.

Gelukkig snap ik dat de laatste tijd niet meer zo. Ik ben juist blij om de jongens om me heen te hebben. Nog steeds niet als absoluut gegeven, maar het is een voorrecht om zoveel van je kinderen mee te mogen maken. Zo ervaar ik het wel. Voordat je het weet, hebben ze helemaal hun eigen leven. Ik geniet er nog maar even van :).

Nu heb ik kinderen die zich in principe makkelijk zelf kunnen vermaken. Ik hoef niet de hele dag om ze heen te hangen (of zij om mij). Ik kan ook gewoon mijn eigen ding doen. En zij hún eigen ding. Of onze eigen dingen naast elkaar :).

En...ik moet het ook léren. Het is niet altijd en vanzelfsprekend een gezellige boel hier. Maar als ik er tijd en moeite en energie in steek, leren we allevier om gezelliger en beter met elkaar om te gaan.

En als ik die moeite ervoor wil doen, mezelf soms wegcijferend om te kunnen investeren, dan levert dat een boel geluk op. Dan hebben we het gezellig samen. En dat is het zó waard!

Op dit moment heb ik 'makkelijk' praten, want alledrie de jongens liggen te slapen. Alledrie gammel, grieperig. En ik heb ook makkelijke zieken...Die slapen namelijk véél. Maar dat is natuurlijk niet hoe ik ze het liefste zie :).




*foto gejat van deze site

5 comments:

Jolie said...

aaaaaahhhhh

Owen, Mare, Emil en Arno said...

Hier ook zieken! Last van slappe stoelgang. Maar verder gaat het prima. Lekker uitzieken!

Inge said...

Ik wou dat ik een beetje meer zoals jij was. Ik heb echt mijn eigen ruimte nodig.

Mirjam said...

Ik vind het ook fijn hoor, om dingen buitenshuis te doen. Maar die kan ik doen als Job thuis is, of als de jongens bij iemand anders spelen/logeren :)
Of iets binnenshuis, als de jongens slapen :)

Angelique said...

Scheelt ook dat het erg leuke kinderen zijn :-)

En inderdaad, op de juist momenten even goede aandacht geeft vaak rust en ruimte later op de dag.
En ze 'leren spelen'/leren ook tijd zelf doorkomen (en af en toe vervelen is niet erg, geeft rust of gelegenheid tot nieuwe invallen, zolang je het niet ziet als jouw probleem maar als gezonde 'lummeltijd').

Groetjes!