Sunday, August 16, 2009

De zusjes Boleyn

Nu ik zoveel in ons speeltuintje zit, terwijl de jongens daar spelen, kom ik (heerlijk) toe aan heel veel lezen.

Eén van de boeken die ik vorige week las, is deze:
De zusjes Boleyn, van Philippa Gregory.


Na het lezen van het tweeluik over de kathedraal in Kingsbridge, zie hier en hier, ben ik het wel gaan waarderen, boeken over de geschiedenis van Engeland. Toen ik in de bibliotheek dit boek over de zusjes Boleyn zag, heb ik het dan ook meteen meegenomen.

Het verhaal gaat over de veertienjarige Maria/Mary Boleyn die verliefd wordt op Hendrik VIII. Maar al gauw blijkt dat Mary slechts een pion is in de spijkerharde ambities van haar ouders. Als Hendriks aandacht verslapt, wordt de jonge hofdame geacht haar kennis door te geven aan haar zusje en rivale Anne. En met succes, want Anne wordt onweerstaanbaar voor Hendrik. Mary moet met lede ogen toezien hoe haar meedogenloze zus alles in het werk stelt om de nieuwe echtgenote van de koning te worden. Maar één man aan het hof heeft de moed om Hendriks macht te trotseren en Mary vrijheid en geluk te bieden.

Het is wel weer even heel anders dan tegenwoordig, de positie van de vrouw(en). Vreemd om je voor te stellen dat vrouwen toen (en ook nu) zich zo (laten) gedragen. Heel hard om te lezen, maar minder wreed dan bijvoorbeeld de genoemde boeken van Ken Follet. Prachtig geschreven, moeilijk om weg te leggen.

Iemand nog een tip in dit genre?

7 comments:

Esther said...

Geen lees-tips in dit genre, maar wel: er is een film van dit boek - "The other Boleyn girl".

Mirjam said...

Ja, die film ben ik aan het kijken. Maar ik merk nu weer dat een boek véél mooier is dan een film. En de film gaat anders dan het boek (in dit geval). En het verhaal van het boek is ook weer een tikkie anders dan het 'echte' verhaal.....*zucht* ;>).

Véronique said...

Ik heb net een geweldig boek gelezen over 4 18de eeuwse aristocratische zusjes in Engeland en Ierland, van Stella Tillyard, het heet 'Aristocrats', echt een aanrader.

baasbraal said...

He Miriam,
Lieke heeft me op je blog attent gemaakt en ik heb het even opgezocht. Tot mijn verrassing zag ik mijn eigen kleinkideren er op staan. Vooral die foto van Levi die de hand van Jesse vasthoudt vond ik zeer ontroerend. Het is nu half twaalf, maar de komende dagen ga ik je blog helemaal lezen. Je weet misschien wel dat ik ook een blog bijhoud sinds ik hier in Zweden woon en ik heb er erg veel lol in. Het adres is:baasbraal.wordpress.com als je geïntereseerd mocht zijn. Er is nu ook een stukje van ons verschenen op een emigratiesite www.emigreren-naar-zweden.com en dan moet je het blog opzoeken. Die man houdt een site bij voor mensen die zijn geëmigreerd of er over denken om te emigreren naar Zweden. De komende dagen als ik van alles gelezen heb en ik vind er wat van, zal ik nog wel meer aan je schrijven. Ik probeerde mijn adres aan het jouwe te koppelen, maar ik ben een beetje computerdebiel.....
LIefs, Janneke, de moeder van Lieke

Willeke said...

Hoi Mirjam,

via via ben ik eens op jouw site terecht gekomen, ik weet al niet meer eens hoe. Heb zelf ook niks met thuisonderwijs maar vind het wel interessant om jouw verhalen te lezen. En nu zie ik dat je gevallen bent voor een boek van Philippa Gregory. Zij heeft in deze "serie" liefst zes boeken geschreven, waarvan "The Other Boleyn Girl" de tweede is. Ik ben zelf nu bezig met het beluisteren (ik handwerk graag, en ondertussen vind ik het dan fijn om naar een luisterboek te luisteren) van deel 1 "The Constant Princess", over Catharina van Aragon, de voorgangster van Anne. Absoluut ook een aanrader. Verder, als je houdt van dit genre, ook een aanrader: de serie The Tudors, op dit moment uitgezonden op BBC2 op vrijdagavond om 22.00 uur. Je valt middenin seizoen 3 volgens mij, maar dan krijg je een idee of je er meer van wil zien... Mijn man en ik zijn helemaal verslaafd aan deze serie!

Mail me anders even privé voor meer info, ik wou je mailen maar kon zo snel geen adres vinden?

Mirjam said...

Hoi Véronique, ik ga kijken of ze de boeken die je noemt in de bieb hebben!

Mirjam said...

Hoi Willeke, dank je wel voor je reactie! Ik wilde inderdaad nog updaten, want ik heb vorige week het boek over het Joodse meisje Hannah (ook aan het hof) gelezen! Wij hebben geen grote bibliotheek, maar ik kon drie andere boeken van haar reserveren, dus dat heb ik ook gedaan! Ik kijk er nu al naar uit!

Wij hebben onze televisie niet aangesloten, dus de serie die jij noemt, kan ik niet bekijken, maar wellicht kan ik daar op een andere manier aan komen tzt.

Ik zie nu ook dat er geen emailadres bij m'n profiel staat (nog iets van privacy behouden ;o)), maar je kan altijd mailen op moppie77@hotmail.com