Wednesday, June 17, 2009

Een beetje Kunst


Ik ben niet zo heel erg van de Kunst. Er zijn wel dingen die ik mooi vind, maar het hoe, wat en waarom interesseert me niet zo heel erg.

Adam heeft er (nog?) geen passie voor (mede dankzij deze 'nalatige' moeder ;o)), maar heeft er wel oog voor (ofzo).

Toen we in België waren, hadden ze daar het boek 'Het mysterie van de kunstveiling'. Ik kon me vaag herinneren dat ik het boek al een keer eerder had gezien en bedacht me dat het wellicht wel een leuk idee zou zijn om het Adam te laten zien en er wat in rond te snuffelen.

En het is eigenlijk best wel erg leuk. Niet te langdradig. Leuke informatie bij de schilderijen en ondertussen moet je ook nog goed kijken om het mysterie te ontrafelen (de eigenaar van een veilinghuis komt erachter dat een aantal van de schilderijen in de veiling vervalsingen zijn en dat de originelen zijn gestolen voor een crimineel. De lezer moet zien uit te vinden wie de schilderijen heeft vervalst, hoeveel geld die vervalser daarbij is misgelopen door het maken van fouten en te weten komen wie er achter deze misdaad schuilt).

Adam ziet de lol er ook van in en wordt helemaal enthousiast als hij een 'fout' of een 'schurk' heeft ontdekt.

Ik zag achterop dat het boek bedoeld is voor kinderen vanaf 11 jaar. Laat je daardoor niet van weerhouden om het boek mee te nemen als je jongere kinderen hebt; het is prima te doen met een acht-jarige :o).

Misschien toch wel leuk om eens een keer met aandacht langs wat doeken te gaan lopen :o)

3 comments:

Van alle markten thuis said...

Nóóit wat van aantrekken, die leeftijdindicatie (in het Engels is ditzelfde boek overigens voor 9+).

Ook met vierjarigen zijn dit trouwens onwijs leuke boeken. Juist met hen, want kleintjes zijn heel goed in observeren en zoeken; en deze boeken zijn niet veel meer dan aangeklede zoek-de-verschillenplaten.

De andere kunstzoekboeken van Nilsen zijn ook erg leuk: Kunstdetective (eerste in het setje) en Het grote kunstschandaal (modernere kunst).

Owen, Mare, Emil en Arno said...

Wij hadden inderdaad eerst Kunstdetective en nu hebben we Het grote kunstschandaal in huis. Die laatste vindt onze dochter toch een tikkie moeilijker.

Yteke de said...

Weer heel erg bedankt voor de tip! (-;