Wednesday, May 06, 2009

Valkyrie


(links de echte von Stauffenberg, rechts de "Tom Cruise Stauffenberg")

Het is wel apart om te beseffen wat je bij blijft van de middelbare school.

Vanavond keken Job en ik de film Valkyrie, of zie hier voor een voorstukje (niet voor iedereen geschikt, zet ik er maar even bij). Een film over (pogingen tot) aanslagen op Hitler in 1944.

Nu ben ik niet zo'n film mens (Job wel), maar deze wilde ik wel zien. Want toen het in mijn VWO 5/6 geschiedenisboek ging over de Tweede Wereldoorlog, stond daar ook een kadertje in over 'von Stauffenberg'. En op één of andere manier heeft die man mij vanaf die tijd bijzonder geïntrigeerd. Ik vond 'm een held.

De geschiedenis kan natuurlijk niet meer herschreven worden, ook in de film niet (gebaseerd op waargebeurde feiten) en dat maakt de film (voor mij) meteen ook zo moeilijk. Je weet hoe het gegaan is, je weet hoe het afloopt :o(. Maar als je naar de film kijkt, hoop je stiekem toch dat het allemaal anders zal gaan....Het is allemaal 'what if....'. Dat maakt dat een film langer blijft 'hangen' dan wanneer het allemaal fictie is.

Wel weer leuk dat er twee Nederlandse actrices (Carice van Houten en Halina Reijn) een belangrijke rol spelen in deze film.

2 comments:

Hadasse said...

Ja ik heb dat ook als een keer een film voor de 2e x kijk, dat ik toch tot het laatst hoop dat 'dat' niet zal gebeuren... maar natuurlijk gebeurt dat wel...gek hoe je gedachten je voor de gek kunnen houden ;-)

Owen, Mare, Emil en Arno said...

Schijf ik alvast op voor als we over enkele jaren - hoop ik - het thema oorlog krijgen.