Friday, March 13, 2009

Raadselachtig....

Januari dus


Een poos terug (een paar jaar), ik weet niet hoe we erop kwamen, had ik het met een aantal mensen over hoe je in beelden kan denken.

Ik dacht altijd dat iedereen toch wel een beetje dezelfde beelden zou hebben voor bijvoorbeeld 'tijd'.

Ik zal het uitleggen.

Als ik denk aan een kalenderjaar, dan zie ik een grote cirkel voor me, zoals een klok. In die klok zit januari op '7', februari op '8', maart op '9' enzovoorts. December zit dan natuurlijk op '6'.

Waar ik dit beeld vandaan heb, weet ik niet. Wel werd ik erg vreemd aangekeken toen ik het vertelde. Want mijn gesprekspartners hadden heel andere beelden hierbij.

Vandaag had ik het er met de buuf over (dag buuf :o)) en zij heeft er een beeld bij, ehm.....dat moet ze dan nog maar een keer uitleggen...Maar iets met twee rijtjes blokjes....;o).

En nou ben ik zo benieuwd of jullie nog andere varianten hebben.

En of je nog meer van dit soort voorbeelden kan bedenken. Geuren en kleuren associƫren met gebeurtenissen, dat is ook weer zo persoonlijk.

Zoals buuf zei: zo komen de misverstanden in de wereld. Het drukt je nog eens met je neus op het feit dat alle mensen hun eigen referentiekader hebben, vanuit een eigen beeld- en denkpatroon. En dat mensen *dus* (?) ook allemaal op een andere manier informatie verwerken en leren.....

PS1:
De dagen van de week staan bij mij ook in een cirkel (of eigenlijk meer een liggende ovaal); zondag op 12 uur....

PS2:
Zie deze link, over mentale beeldvorming, die sluit hier wel op aan (met dank aan buuf :o)).

8 comments:

Susan said...

Een kalendarjaar zie ik altijd als een hele lange lint, eigenlijk alle jaren aan elkaar, die vormen dan de lint van je leven. Het houdt dus niet op bij december maar vloeit gewoon door naar januari...

jojoco said...

Grappig inderdaad. Ik heb geen beeld bij een kalenderjaar, behalve dan misschien een boom, die groeit en groeit en nieuwe blaadjes krijgt, volledig in bloei staat, helemaal groen is, verkleurd en blad verliest om daarna weer nieuwe knoppen te krijgen.

Maar ik denk wel in kleuren voor de dagen. Komt misschien nog van mijn 'weekstaat' van de basisschool, maar maandag is voor mij nog altijd rood, dinsdag geel, woensdag groen, donderdag blauw, vrijdag bruin.

pien said...

ooow grappig! ik zie ook een soort cirkel, eigenlijk meer een ovaal, maar dan niet plat zoals de klok maar meer ehhh.. horizontaal, en ik kan er ook langs lopen. als een rechtopstaande wand eignlijk. maar december en januari zitten wel op dezelfde plek als bij jouw.
snap je het nog? de dagen van de week hebben geen kleur maar wel een balk, een week lang, niet doorlopend.

Mirjam said...

O ja, de dagen van de week zijn ook in een cirkel, waarbij zondag op 12 uur staat....

;o))

Mirjam said...

Zie deze link, over mentale beeldvorming, die sluit hier wel op aan.

Angelique said...

Goh, interessant... zeker dat januari op 7 zit... (Zit daar nog een logica achter???)

Ik zie een jaar meer voor me zoals op de wc kalender... maar dan wellicht langs elkaar en dan gewoon januari voorop. Ik beleef/bedenk het ook meer in verjaardagen, feesten, vakanties.

Ik zal me er eens wat bewust van gaan worden (en ben ook wel benieuwd of Jorn en Lisan zoiets hebben)

Groetjes Angelique

Owen, Mare, Emil en Arno said...

Ik zie tijd meer als een riviertje met daarover heen allemaal bruggen - de maanden. Langs de zijkant staan aanmeerpalen - de dagen. Soms vaar je snel en dan weer traag - al naar gelang hoe goed je je amuseert. Verder "vaar" ik niet echt maar zweef boven het water op een schijf dat een zonnewijzer voorstelt met aan de zijkanten de romeinse cijfers.
Als je je ogen sluit en probeert mee te "varen" zie je aan het landschap de seizoenen aan je voorbij gaan.

Saar said...

Hej Mirjam,

Kwam via mn zus har blog maar weer eens op die van jou...zo hou ik alles een beetje bij :-D

maar goed, ik heb altijd het gevoel gehad dat ik de enige was met van die cirkels in mn hoofd... Nu die van mij: voor een week is ook een liggend ovaal. Met zondag op 11 uur en zaterdag op 1 uur. HEt weekend lijkt groter dan de rest van de week. Ik kijk eigelijk altijd naar het midden. Dus op zondag zie ik de week echt vooor me en op woensdag ligt dinsdag links en donderdag rechts. In het jaar is het ook een soort van cirkel/ovaal, waarbij de maand waar we inzitten iets groter lijkt.. Bij mij ligt januari op 3 uur....en dan februari rond 2 uur. En december op 4 uur. Juli en augustus liggen van 7 t/5 5 uur. Dus zoals je ziet, gaat die van mij ook nog eens tegen de klok in!!

Goed iets te enthousiast misschien, maar ik hou van beelddenken, maakt het hele leven een stuk makkelijker :-D