Sunday, February 15, 2009

Zonder suiker

Nog zo'n stokpaard van mij: eten en drinken zonder suiker. Voor degenen die dit niet meer willen horen, rechtsboven zit zo'n mooi kruisje in een rood rechthoekje/vierkantje :o).


Om me écht fit te voelen, moet ik niet alleen sporten, maar ook eten en drinken zonder toevoegingen van suiker (of kunstmatige zoetstoffen).

Niet altijd even makkelijk om mee te beginnen (volgens de experts kost het je zo'n 21 dagen om een routine of gewoonte op te bouwen), maar absoluut de moeite waard als dat je gelukt is.

Als je googelt op 'zonder suiker' kom je verschillende sites tegen waarop wordt beweerd dat suiker niet gezond is (kunnen veel mensen zich denk ik wel in vinden), dat het zorgt voor minder energie, verminderd concentratievermogen, slechter slapen, aankomen in gewicht, etcetera.

Genoeg redenen om het eens zonder suiker te proberen.

Ik ben vandaag begonnen. Heb (toevallig?) in de afgelopen weken verschillende malen gesprekken gehad met mensen over wel of geen suiker, maar kon de knop in m'n hoofd nog niet vinden. Vanochtend kreeg ik ineens de geest en heb de beslissing weer genomen om een dappere poging te doen die 21 dagen in ieder geval te halen.

Het zal even afkicken zijn, dat weet ik nog van eerdere periodes. Gelukkig hebben de vorige pogingen ook tot succes geleid.

De redenen om wel weer suiker te eten waren onder andere mijn zwangerschappen. Verandering in de hormoonhuishouding en verandering in eetlust zorgDen ervoor dat ik weer 'de mist' inging.

Waar ik zelf inspiratie vandaan haal (met zéker zo nu en dan aanpassingen, want lang niet alles vind ik lekker, haalbaar, nodig of te doen)?
-Gillian McKeith's 'Wat je eet ben je zelf' (ik heb zelf alleen het kookboek)
-Een leven lang fit van Harvey Diamond.
-Nomi Shannon met 'The raw gourmet'
-En een site die al googelend tegenkwam: Suikerwijzer: wijzer eten zonder suiker
-Natuurvoedingswinkels, zoals bijvoorbeeld Gimsel in Rotterdam
-Of gezondsheidswinkels, zoals G&W, die op veel plekken zit
-En hier nog een post op een blog over E-nummers. Ook interessant!
-En nog een interessante site, gezondhoekje!

Eerst maar eens beginnen met de suiker en proberen weer zo 'puur' mogelijk te koken. En dan verder met de afschaf van varkensvlees, teveel zout enzo...

One step at a time.


9 comments:

Olga said...

Ah dat is eigenlijk ook iets wat ik zou moeten doen..wil doen! Maar eerst nog wat meer ontzwangeren.
groetjes,
Olga

Hadasse said...

he, wat gek, toevallig heb ik een soortgelijke blog gepost vandaag, alleen dan met name over E nummers. Ik ga me morgen eens verder in je blog verdiepen. Ik ben nl (nog?) van mening dat E nummers ed slechter zijn dan een beetje gewone suiker... volgens mij is een 'gewone' dosis suiker niet zo schadelijk.
maar wie weet, denk ik daar aan het eind van de week anders over ;-)

Mirjam said...

@Hadasse: jaa, maar net als voor E-nummers geldt voor suiker dat het vaak niet 'een beetje' is, maar dat het echt overal in zit.
En eigenlijk is het gewoon het beste om zo 'puur' mogelijk te eten. Dus helemaal zonder zakjes, en met alleen 'pure' ingrediënten. Dan heb je geen last meer van E-nummers en ook niet van toegevoegde suikers.

Maar ik heb je post gelezen en toegevoegd. Ga er zeker op letten en even opschrijven welke E-nummers écht niet kunnen.

Mirjam said...

@Olga: ja, het kost mij ook altijd wat tijd na de bevalling......Levi is inmiddels al anderhalf.

Francine said...

Goed hoor! (Zei ze, knagend op een cracotte met pindakaas.... zucht).

Puur koken doe ik zoveel mopgelijk. Ik kook echt zoveel mogelijk 'from scratch'. Een zakje mix of zo voelt al als valsspelen. Bak doorgaans mijn eigen brood, zodat ik weet wat erin zit. De kinderen krijgen fruit mee naar school. Zout gebruik ik nauwelijks.


Ik wou alleen dat ik net zo goed zorgde voor mezlef als voor mijn gezin. Zucht.

Leah said...

Tja, suiker... Wij gebruiken het gelukkig nauwelijks. Koop een keer in de drie a vier maanden een keer een pak rietsuiker. Voornamelijk voor als er mensen op bezoek zijn die echt niet zonder suiker kunnen.

Wij zoeten ons gebak enzo wel met natuurlijke suikervervangers. Appelstroop, diksap, ongezoete appelmoes, tarwestroop... het bevalt ons prima.

Ik zal binnenkort weereens wat recepten op mijn recepten blog posten.

Mirjam said...

Nog een goede nieuwe site:
http://www.gezondhoekje.nl/

Roos said...

Een heule late reactie ;-) Maar ik ben net zelf ook een suikervrije periode ingegaan dus las jouw ervaringen met plezier!
(http://roosrustenregelmaat.blogspot.com/2010/08/suikervrij.html)

Mirjam said...

Hoi Roos, inmiddels ben ik van weer heel veel suiker eten (verhuisd naar Engeland en daar veel lekkere dingen uitgeprobeerd) naar weinig suiker eten, maar niet meer heel strikt helemaal zonder. Dat vind ik toch moeilijk vol te houden.
Dus nu meer bewust eten, zonder krampachtig te zijn. Succes met zonder suiker! Het is wel heel fijn om het radicaal te kunnen doen!