Sunday, February 22, 2009

Tweetalig opvoeden

Als je opvoedt, zijn er soms dingen die anders wil doen bij je tweede, of derde, .....

Tweetalig opvoeden heeft me altijd wel aangesproken, maar omdat mijn moedertaal toch echt Nederlands is en die van Job ook, is het er nooit van gekomen.

Maar ik heb nu wellicht iets gevonden dat het toch nog mogelijk gaat maken bij Levi.

Als je het heel voortvarend aan wil pakken, kan je zelfs wel tot tientalig opvoeden komen, al sta ik niet in voor de grootte van de woordenschat, aan het eind van de rit.

;o))

2 comments:

Hadasse said...

Haha, Spaans? Zou ik knap vinden hoor! ;)
Hier lukt het al niet om ze ABN én Zeeuws op te voeden, ze verstaan m'n zeeuws wel, maar praten ho maar ;) Ja Sara af en toe, of met woordjes, wel erg leuk, maar goed, bij mij horen ze het altijd dat ik een zeeuw ben aan mijn ABN, tja, dat heb je dan weer ;-)

Leah said...

Tweetalig opvoeden is heel goed mogelijk, zolang een van beide ouders die tweede taal maar echt goed beheerst.
Wij doen het al 15 jaar. :-)
Scheelt wel dat ik zelf in Engeland gewoond heb ooit - al was dat niet zo bar lang.

Mijn tips:
1. Spreek die tweede taal regelmatig, bijv. thuis alleen de tweede taal, buitenshuis alleen Nederlands
2. Lees veel met en voor je kinderen in de tweede taal
3. Luister naar liedjes in de tweede taal
4. Installeer computer programma's, spellen, e.d. in de tweede taal.