Saturday, February 14, 2009

Rennen!

Ik ren al heel lang. Wel met regelmatig lange pauzes (zwangerschappen enzo), maar toch :o).

En ik vind het heerlijk. Niet altijd vóór het lopen, ook niet altijd tíjdens het lopen, maar het euforische gevoel achteraf is geweldig (je weet wel, endorfine)!


Inmiddels heb ik twee keer meegedaan aan 'Start to Run'. Eén keer in Den Haag (daar woonden we toen) en 3.5 jaar geleden in een dorp hier verderop. Bij deze club ben ik blijven hangen en train ik nu op zaterdagochtend in een groep met trainers en op dinsdagavond met een subgroep.

Het is natuurlijk heel goed mogelijk om als beginner zelf je trainingsschema uit te stippelen, dat kan bijvoorbeeld hier. Let er dan in ieder geval op dat je ten eerste góede schoenen hebt (koop ze bij een speciale hardloop(schoenen)winkel waar je een voet- en loopanalyse krijgt) en ten tweede dat je heel goed naar je lichaam luistert. Zo voorkom je blessures (en ik spreek uit ervaring).

Maar het is voor veel mensen nóg leuker om in groepsverband te beginnen. Het is gezellig, je krijgt gedegen training en advies, je hebt een stok achter de deur en het kweekt toch ook wel saamhorigheidsgevoel.

Vandaag na de training kregen we folders mee om uit te delen aan mensen die eventueel interesse zouden hebben in beginnen met hardlopen. Hier op het dorp weet ik niet zo snel iemand, maar via het WWW bereik ik natuurlijk veel meer mensen....

Start to Run wordt op 115 lokaties in Nederland gegeven, grote kans dus dat het bij jou in de buurt ook zit. Het zijn in eerste instantie zes trainingen op zaterdagochtend. Lang genoeg om erachter te komen of het wat voor je is en kort genoeg om er snel klaar mee te zijn als blijkt dat het helemaal niet bij je past.

Bij deze heb ik mijn flyer uitgedeeld :o).

4 comments:

jojoco said...

Ja, heerlijk he, dat hardlopen. Ik vind het ook de beste beslissing in mijn leven, om daarmee te beginnen. Het enige is dat ik tijdens periodes dat ik niet kan lopen (zoals nu, griep en herstellend ervan) echt tegen de muren aanvlieg voor mijn gevoel. Ik mis het dan zo, terwijl de drempel om weer te beginnen hoger en hoger wordt!

En net zoals jij met je on line flyer, ben ik ook altijd bezig 'het woord' te verkondigen en mensen enthousiast te maken voor het lopen. Voor mij rulede Evy trouwens. Nu niet meer, maar perfect om te beginnen.

Esther said...

Hahahahaha, goed gedaan Mir!!!
Je flyer uitgedeeld. :-)
En ook RESPECT voor je hardlopen, en dat volhouden.

Xx Esther

Purperpolletje said...

Ik zou eigenlijk ook moeten... Net gelezen dat bij botontkalking, waar ik dus ernstig last van heb, bewegen met belasting door je eigen gewicht goed is. En ik telkens maar denken dat fietsen en zwemmen ook zo goed is. Zal héél voorzichtig eens op je link klikken....

Purperpolletje said...

Gelukkig... Het is te ver weg!