Wednesday, February 25, 2009

Hoe doe je dat dan, met een dreumes erbij?


Een vraag die ik nog wel eens krijg. Oké, thuisonderwijs...maar hoe doe je dat dan met een baby, een dreumes, een peuter, een kleuter (al naar gelang de fase waarin je zit) erbij?

Nou, weet je.....soms gaat dat prima, soms wat lastiger. Net zoals dat met alles is.

Allereerst hier een artikel over hoe de baby "de les" kan zijn. Goed om me regelmatig te realiseren, dat het leren van "life skills" vaak zoveel belangrijker is dan vasthouden aan een strak schema. Niet dat wij nou een strak schema hebben, maar om het even duidelijk te maken :o).

Dat vinden wij één van de voordelen van thuisonderwijs; dat je flexibel bent, dat je als gezin "het leven leeft". En dat je ook leert om met elkaar om te gaan. Dat gaat hier niet altijd vanzelf. Adam en Boaz vinden het lang niet altijd makkelijk om aardig tegen elkaar te zijn.

Toevallig kwam ik net op de blog van (thuisonderwijs)vriendin M., die gisteren een stukje schreef over het boek "How to talk to kids so they will listen & listen so kids will talk". Goed voorbeeld doet volgen, ik denk dat ik 'm ook weer eens te voorschijn haal (hopelijk heb ik 'm niet uitgeleend ;o)); bedankt voor de tip, M.!

Terug naar onze dreumes....

Wij zijn op een dag niet lang bezig met de "schoolse vakken". Het varieert wat, maar meestal niet langer dan een uurtje (en dan reken ik voorlezen (uit wat dan ook) niet mee). In die tijd dat Adam schrijft en rekent, spelen Boaz en Levi zelf wat in de kamer. Vooral 's ochtends is dat vaak geen probleem. Maar misschien heb ik geluk dat onze kinderen zich goed zelf kunnen vermaken.

Dat uurtje is soms opgedeeld in stukken, als het, om wat voor reden dan ook, niet werkt. Dan gaan we later verder (lang leve de flexibiliteit!). Soms kan ik daarna ook nog een stuk voorlezen, soms niet. Dan wachten we totdat Levi wél weer even zelf speelt, totdat papa thuis is, of totdat Levi slaapt 's middags (vaak ruim twee uur).

Als je een peuter hebt die graag ook iets wil doen, kijk dan eens hier, weer op de site van vriendin M. Hier staan verschillende leuke ideeën op wat een peuter zou kunnen doen in een tijd waarin je zelf even goed je aandacht ergens bij moet hebben.

1 comment:

Angelique said...

Geweldige links weer. Ik krijg helemaal zin om die 'how to talk to kids..' workshops te gaan geven (ben met een baan zoeken bezig, vandaar dat ik daar meteen aan denk, ziet er namelijk goed uit, stond helaas niet bij of ze nog mensen kunnen gebruiken. Maar eens in de gaten houden en me wat meer in verdiepen, is wel precies wat ik wil, ouders ondersteunen in de opvoeding). Knutseltips zijn ook prima; ze werken ook hier allemaal perfect.