Wednesday, February 18, 2009

Afgedankte boeken


Wat een bizarre foto!

Alsof ik niet al genoeg over boeken praat....

Vandaag heeft Pien haar leeskransje ;o) opgericht. Om mijn eigen boekenblog mijn eigen boekenblog te laten blijven, ga ik dubbel posten, want ik vind het óók leuk om met meerdere mensen te bloggen over boeken.

Maar goed, de foto hierboven is de foto die bij dat blog hoort.

Ik was nieuwsgierig naar het verhaal erachter; de foto bovenin zijn 'Russische boeken', dat verhaal kan ik niet vinden.

Het verhaal hieronder gaat over 'De boeken van Detroit', maar ziet er gelijkaardig uit. Heel triest.



Kort samengevat: een distributiecentrum voor schoolboeken in Detroit liep miljoenenschade op toen er in 1987 een brand uitbrak, waardoor het gebouw niet meer zomaar gebruikt kon worden. Veel van de boeken die niet verbrand waren, hadden brand- of waterschade. De Detroit Public Schools vonden een nieuwe locatie, maar drie jaar later kwam een journalist erachter dat er stapels (understatement) dozen met ongeschonden boeken in het gebouw lagen.

Waarom daar niks mee gedaan werd, is niet duidelijk.

Inmiddels is het gebouw gekocht door een rijke man, die er vervolgens ook niks mee doet. Hij verdient er wel veel geld mee. Lees hier het verhaal van de man van de foto's, hier z'n eerste post en hier de foto's die hij daar nam.

't Gaat me aan m'n boekenhart.

1 comment:

pien said...

ach.....zucht...
wat is er toch altijd een prachtige droevige schoonheid in zulke dingen...