Tuesday, January 06, 2009

Themaschrift (I)


Via een Belgisch (t)huisonderwijsforum doen wij mee met een project: het Project Themaschriften.

Als je meedoet aan het project, dan start je een schrift over het onderwerp dat je leuk vindt. Al naar gelang je leeftijd kan je schrijven, typen, plaatjes knippen, een tekening maken, een kleurplaat inkleuren, informatie opzoeken en dit in het schrift plakken/zetten.

Op een bepaald moment stuur je je schrift naar de nummer twee op je adressenlijst. Van de nummer zeven op de lijst krijgt je zélf weer een schrift, met dus een ander onderwerp. Hierin kan je een paar blaadjes vullen met illustraties en/of de informatie die je hebt gevonden over dit onderwerp.

Aan het eind van de maand stuur je het schrift weer door naar nummer twee en krijg je zelf van nummer zeven weer een schrift.

Na ongeveer zes maanden krijg je je eigen schrift weer terug, waaraan nu zo'n zeven/acht kinderen hebben meegewerkt. Zelf heb je dan aan evenzoveel schriften meegewerkt.

Dit leek Adam en mij wel wat. Adam heeft (uiteraard) gekozen voor het thema 'Starwars'.

(dit zijn twee bladzijden van het schrift van Adam)

Afgelopen weekend kregen wij een themaschrift over Parkieten, nu dus op zoek naar informatie over dit onderwerp!

5 comments:

Anonymous said...

Echt een leuk (en leerzaam en interessant) idee!!!!

Veel plezier ermee (enne, ik zou het leuk vinden om ook de anderen onderwerpen te weten).

Groetjes Angelique (ik had vroeger een voliere met parkieten :-)

Esther said...

Echt leuk! Ik zou bijna ook zelf willen meedoen. ;-)
Succes met de parkieten, enne, ook ik zou het leuk vinden de andere onderwerpen te horen.

Helma said...

Wat onwijs leuk!!!! Zou ik zo met de kids in de klas kunnen doen of de bovenbouwgroepen. Echt onwijs leuk. En heb je parkieten gekocht? Moet natuurlijk wel concreet materiaal aanschaffen! ;-)

Helma said...

He Mir,
Kunnen wij als niet-thuisonderwijzers hier ook aan mee doen? Abe ziet dat namelijk wel zitten.

Liefs, Helma

Adam@home said...

Ehm, nou dit traject loopt nu al. Ik heb het zelf niet gestart, maar wat let je om zelf zoiets op te zetten?! :oD
Wij willen misschien nóg wel een keer meedoen.

Mirjam :o)