Friday, January 16, 2009

Rekenen

't Is wat eerder dan ik had verwacht, maar inmiddels zijn we nu twee weken bezig met onze nieuwe rekenmethode.

Omdat ik over twee methodes goede verhalen had gehoord van Nederlandse thuisonwijzers en ik door de bomen het bos niet meer zag wat betreft de rest van de engelstalige methodes, heb ik me geconcentreerd op My Pals are Here! van Singapore Math en Math U See.

Ik heb nog even geaarzeld, maar daarna vrij snel gekozen voor My Pals are Here!. Math U See was mij te 'droog' en saai. Adam kan erg snel afgeleid zijn, maar juist omdat My Pals are Here! kleurrijk is, vaak spelletjes gebruikt om te oefenen en grappige 'mentoren' heeft, geeft dat ook wel weer de lol aan het rekenen; dan duurt het maar een paar minuutjes langer ;o).



Het fijne van My Pals vind ik dat elk hoofdstuk overzichtelijk is, niet te lang is en over één onderwerp gaat; dat je niet binnen een hoofdstuk moet switchen tussen het leren van verschillende vaardigheden. Ik had wel verwacht dat het bij Adam zou passen, na de verhalen van een thuisonderwijsvriendin en dat lijkt ook het geval. Internationaal staat deze methode erg goed aangeschreven en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen ;o).

Ik heb de boeken besteld bij sgbox.com (stukje naar beneden scrollen op die pagina). In Europa kan je ze ook nog bestellen in Engeland, bij Ichthus Resources. Kijk ook eens rond op hun site, ze hebben leuke dingen! Maar omdat ik alleen de rekenmethode nodig had en (hoe vreemd het misschien ook klinkt) het kopen en verzenden vanuit Singapore goedkoper was, heb ik daar mijn bestelling gedaan.

Deze week hebben we onder andere deze bladzijden gelezen en gemaakt:



Tekstboek spel



Tekstboek uitleg



Werkboek



En hier nog een rekenaar in de dop, bezig met een tafel-spel ;o).

No comments: