Friday, January 30, 2009

NOT 2009


Na het daverende succes van twee jaar geleden (het is een twee-jaarlijks evenement), besloten we dit jaar weer naar de Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling in de Jaarbeurs in Utrecht te gaan.

We waren met z'n zessen. Zes gezellige thuisonderwijs-vriendinnen (die helaas allemaal géén fototoestel bij zich hadden).

Het was druk (!), er was veel lawaai (drukste dag, hoorde ik), veel informatie, veel hebbedingetjes, veeeeel boeken, veel mooie materialen.....En op het eind was ik daas van alle indrukken....Maar het was het absoluut waard.


Mijn mooiste, leukste, interessantste aankoop was een pakket 'Topklassers', uitgegeven door Bekadidact. Wij kochten het op de beurs bij Bekius, omdat je de materialen daar per stuk kan kopen en niet, zoals helaas bij veel uitgevers, in setjes van minimaal vijf.

Als je naar informatie zoekt over Topklassers, zie je dat het eigenlijk bedoeld is voor kinderen uit groep 7/8. Dat is niet Adams gemiddelde niveau; helemaal niet.


Maar de onderwerpen uit de serie 'Wetenschap' sluiten aan bij zijn interesses.
-Het weer: wolken, stormen, orkanen.
-De aarde: aardbevingen, tsunami's, vulkanen, sterke verhalen.

En ook als ik de inhoudsopgave van 'Cultuur' bekijk, dan denk ik dat het hem erg zal aanspreken:
-Wonderlijke wezens, galjoenen, moppen van vroeger.

En zo is er ook nog een serie 'Vreemde talen' en een serie 'Wiskunde'.

Het zal wellicht nog niet iets zijn wat Adam zelf kan uitvoeren, de opdrachten in de boeken. Maar van het samen lezen over deze onderwerpen, zullen we vást genieten en leren (ik net zo goed als Adam).

Dat is het leuke van interesses. Al zit je in groep 3 of 4, of de universiteit al voorbij.....als het je interesseert, maakt het niks uit dat het materiaal oorspronkelijk bedoeld is voor groep 7/8. Van de serie 'Wiskunde' weet ik bijvoorbeeld zeker dat we daar nog niet aan gaan beginnen, dat zal te lastig zijn op dit moment en heeft ook niet Adams grootste interesse.

Het zijn van die boeken waarvan ik verwacht (m'n kind kennende) dat ze regelmatig uit de kast worden geplukt om gelezen te worden: leuke onderwerpen, onderwerpen die er 'toe doen', redelijk beknopte informatie, interessante opdrachtjes en aantrekkelijk vormgegeven.

Ik denk zelfs dat Boaz er bij sommige onderwerpen ook gewoon gezellig bij komt zitten en er iets van op zal steken.

1 comment:

Helma said...

Leuk man! Moet Abe maar snel weer eens komen logeren. Heb zo'b vermoeden dat dat hem ook wel aanspreekt.