Monday, October 20, 2008

Jaar-"thema"

Het is niet echt bewust gepland, meer gewoon zo gekomen....Maar omdat het misschien een beetje vaag is wat wij (of Adam) nou aan 'schoolwerk' doen (kinderen uit de buurt denken dat als je niet naar school gaat, je later geen baan kan krijgen. Ergens wel logisch kortzichtig op die leeftijd ;o), maar toch....), daarom toch zo nu en dan wat uitleg.

(Adam is natuurlijk nog maar 7, dus over zijn baan over 10-15 jaar maak ik me nu nog niet druk, over (een) eventuele opleiding(en) komt vást meer duidelijkheid als hij wat ouder is.)

Maar goed, vorig jaar hadden we het "thema" (leren) lezen. Dat kwam gewoon zo, omdat Adam dat wilde. Daar heb ik toen 'bewust' aandacht aan gegeven en met enige regelmaat zaten we samen (hardop) te lezen. Zonder methode, gewoon.....uit boekjes.

Dit jaar heb ik 'gekozen' voor schrijven. Ik heb een jaar of drie geleden een methode aangeschaft, Schrift. De auteurs van deze methode vinden het belangrijk dat kinderen eerst hun fijne motoriek oefenen. Daarom is er, om mee te beginnen, een 'schrijfvoorwaarden schrift', waarin het kind leert kleuren van dik naar dun, leert arceren in kleine en wat grotere vlakken en goed leert te kijken.

Bij gebrek aan een fototoestel, hier een voorbeeld van een opdracht uit het schrijfvoorwaarden schrift door een onbekend kind van vijf jaar.

De reden om 'nu pas' te beginnen met schrijven, is omdat ik het lezen van vorig jaar wel even goed genoeg vond. Er waren zoveel andere dingen die gebeurden. En wij hoeven ons uiteraard sowieso niet te houden aan hoe 'ze' dit op school doen. Eén op één werkt ook nog eens efficiënter/sneller/effectiever. Dus als wij een jaar 'later' beginnen, hebben we dat (als dat al belangrijk zou zijn) zó ingehaald..

Daarbij was Adam vorig jaar erg bezig met (zelf) tekenen. Op die manier oefende hij natuurlijk op een ideale manier (omdat hij het leuk vond, er plezier in had en uit vrije wil) zijn fijne motoriek. Maar omdat wij wel gedijen bij een kléin beetje structuur ;o)), dit jaar dus het schrijven. En tot nu toe vindt Adam het leuk (gelukkig ;o)).

Voor volgend jaar heb ik ook al een "thema" uitgekozen. Gelukkig heb ik nog even om daar de 'juiste' methode voor te vinden.

4 comments:

angelique said...

Geweldig om je eigen kind bewust te zien leren lezen en schrijven, en de wereld die daarmee voor hem open gaat. Veel plezier ermee!
Wat is je thema voor volgend jaar?
En heeft Boaz niet veel zin om mee te doen als hij het ziet en hoort?
Lisan pikt hier veel van Jorn op en ze vraagt regelmatig of ik iets voor wil schrijven, zodat zij het na kan schrijven (meestal de naam van degene voor wie de tekening is want tekenen is haar favoriete hobby).

Een erg mooie foto van Levi trouwens!

Groetjes Angelique

Adam@home said...

Hoi Angelique,

Nee, Boaz wil of doet nog niet echt wat Adam doet. Langzaamaan krijgt hij interesse in letters. De cijfers van 1-10 gaan inmiddels ook wel...
Vaak zit hij er 's ochtends wel bij...Dan doet hij ook wat, maar hij vraagt nog niet om werkbladen...

Volgend jaar doen we rekenen (mijn idee). Niet dat we dat nu niet doen, maar niet gestructureerd en gewoon 'zoals het gaat'. Zo is Adam uit zichzelf bezig met de tafels. Geen idee dus of een methode nog wat toevoegt, maar dat zien we dan wel weer :o).

Mirjam :o)

Anonymous said...

Hoi Mirjam,
Leuk, rekenen (nou ja, om je kind ermee bezig te zien dan). Ik kan me voorstellen dat het allemaal veel fijner en soepeler gaat en dat kinderen het veel sneller oppikken op het moment dat ze er zelf aan toe zijn. En omdat kinderen zo nieuwsgierig/leergierig zijn hebben ze vanzelf interesses om vanalles te leren. Jorn is ook uit zichzelf bezig met de tafels (op school zijn ze er volgens mij nog niet echt mee bezig). Leuk dat die interesse op een bepaald moment (bij bepaalde kinderen) vanzelf komt.
Groetjes Angelique

Esther said...

Klinkt goed, Mirjam.
Leuk dat Adam het zo vanzelf oppikt. Leren lezen is echt cool. Er gaat een wereld voor je open. :-)