Wednesday, March 19, 2008

.....zo vader



Adam houdt van tekenen. De eerste vier jaar vroeg ik me nog wel eens af of Adam creatief zou zijn; niet dat dat nou móest, maar het leek me zo leuk :o). Maar Adam hield (en houdt) van boeken en playmobil en zoo tycoon ;o)

Ik denk dat het via één van mijn email-lijsten was, dat ik hoorde over Susan Striker, die anti-coloringbooks maakt. Ik heb toen een boek van haar gekocht en daarin staan dit soort 'kleurplaten met een opdracht' in. Helaas ben ik het boek kwijt, maar het was voor mij een mooi opstapje om het idee van kleurplaten min of meer ´los´ te laten en de kinderen gewoon zelf aan de gang te laten gaan. Sowieso tekent Adam liever zelf, behalve als de kleurplaten gaan over zijn favoriete onderwerp van het moment; zoals dat nu Starwars is. Dan wil hij er wel eentje inkleuren. Ik geloof dat dit één van de weinige kleurplaten is die Adam recentelijk heeft ingekleurd en ook heeft afgemaakt.

Maar het kwam....gewoon uit hemzelf.....
Vorig jaar rond deze tijd werd tekenen iets dat Adam dag en nacht bezighield. Ik heb maar van die dikke notebooks met blanco bladen gekocht; overal in huis losse A4-tjes was niet zo handig ;o).

Door zijn interesse in tekenen en zijn interesse in onder andere dinosaurussen, mythologie en dieren in het algemeen, wordt Adams blik natuurlijk ook naar dat soort boeken getrokken, als we in een boekwinkel zijn. Er bestaan verschillende boeken die we in de loop van de tijd hebben gekocht; Adam zocht ze zelf uit en wij vonden het ook wel leuk dat er in deze boeken voorbeelden worden gegeven hoe je een tekening op kan bouwen. Wij hadden zelf al een aantal boekje van Christine Smith, die de serie “hoe teken ik"...(wilde dieren, stripfiguren, kleine dieren, dino’s etc)” heeft gemaakt. Haar boeken zijn ook wel te krijgen in de bibliotheek.
Daarna wilde Adam graag het boek “Ik kan tekenen” van Terry Longhurst: van vliegtuigen tot wilde dieren, van mensen tot haaien en insekten. Het boek is letterlijk stukgelezen en stukgekeken...
Een paar weken geleden kocht ik deze voor Adam. Helemaal in Adams straatje natuurlijk, mythologische dieren; in dit geval draken. In dit boek wordt zelfs verteld welk potlood (alle soorten H’s, B’s en HB) je voor welk onderdeel moet gebruiken. Nadat Job Adam bezig had gezien, werd zíjn plezier in tekenen ook weer tot leven gewekt. Inmiddels is de derde draak getekend, een stukje van dat proces zie je boven in beeld.

Je ziet het: zo zoon, zo vader ;o).

3 comments:

Anonymous said...

Alweer een goede tip!!!

Jorn zal zo'n tekenboeken zeker ook leuk vinden.

Gezellige Paasdagen, groetjes Angelique

Annelies said...

Geweldig!!
Leuk om te lezen hoe Adam zijn eigen creatieve ontwikkeling heeft. Ieder kind ontdekt op z'n eigen manier z'n eigen manieren (en ook een stuk oudere kinderen, zoals Job:-P)

Annelies said...

(zijn eigen manieren) om te tekenen
had ik er nog achter willen zetten...