Tuesday, March 18, 2008

Waarom thuisonderwijs?


Waarom thuisonderwijs? Die vraag wordt nogal eens gesteld. Wel handig om mensen dan te kunnen verwijzen naar je eigen :o)) weblog.

(Ik zet dit maar even neer als 'post'. Liever heb ik deze tekst onder een 'vast' kopje in de side-bar, maar dat lukt me niet. Iemand die me kan helpen?!?!)

Waarom thuisonderwijs? Waarom níet? :o)

Maar goed, dat is niet echt een duidelijk antwoord, dus....waarom nou thuisonderwijs? Nu is het ook makkelijk om te zeggen dat je dan maar de '55 reasons to homeschool' moet lezen, maar dat zal niet helemaal ons eigen verhaal dekken.

Thuisonderwijs dus......Ik denk dat Adam een paar maanden oud was, toen ik voor het eerst hoorde over thuisonderwijsgezinnen in Nederland (ik had daarvóór wel eens gehoord over thuisonderwijzers in Amerika....die kende ik ook wel persoonlijk...maar op dat moment was dat toch een beetje een ver-van-mijn-bed show). Terugdenkend kan ik me eigenlijk niet anders voorstellen dan dat ik meteen enthousiast was en sterk het idee had dat dít bij ons hoorde/paste. Heel veel over gaan lezen dus, mensen ontmoet en gesproken.....

Én......Adam werd groter....Dat was voor ons een doorslaggevende factor. Wij zagen Adam nog niet tot bloei komen op een reguliere school. In onze vriendenkring waren drie andere gezinnen die wel wilden meedenken over het opzetten van een eigen, kleinschalige school. Dat is er uiteindelijk niet van gekomen, maar daardoor was er voor ons eigenlijk nog maar één optie overgebleven: thuisonderwijs.

Nu is het zo dat wij in onze leefomgeving geen school kunnen vinden die voldoet aan wat wij vanuit ónze christelijke visie verwachten en zoeken van/bij een school. Dat is meteen ook één van de twee redenen om thuisonderwijs te mogen geven in Nederland: het “richtingsbezwaar” (de andere reden kan zijn dat je kind psychisch of fysiek gezien niet in staat is om naar school te gaan).

Naast ons richtingsbezwaar hebben wij ook nog een groot aantal voordelen (om het positief te formuleren) die wij aan thuisonderwijs zien:
-Je kind kan zich in eigen tempo ontwikkelen en op elk gebied kan dat anders zijn dan “bij de leeftijd horend”.
-Je kind kan leren met behulp van zijn eigen favoriete onderwerpen of bezigheden en kan zich hier net zo lang op storten als het zelf wil.
-Je hebt de dierentuin, het museum, het zwembad, de speeltuin, de kinderboerderij op een doordeweekse dag hé-le-maal voor jezelf! ;o)
-Als het lekker weer is, kan je dan ook de hele dag buiten zijn, als je dat wil (en met slecht weer hoef je er níet uit).
-Je kind en jij kunnen het aantal *sociale* uren met leeftijdsgenoten en/of volwassenen naar eigen inzicht invullen en dat kan elke dag anders zijn.
-Je bent als gezin meer samen (zie Hold on to your kids)

Dus....dáárom thuisonderwijs! Voor nu even genoeg redenen :oD. Verder is die "55 reasons to homeschool" toch wel een mooie opsomming. Heb je na deze uitleg nog meer vragen, mail me!

8 comments:

Anonymous said...

Och, dat verantwoorden als je het iets anders doet dan anderen... als gastouder 'moet' ik me ook vaak 'verantwoorden', omdat ik heeeel vaak hoor "ik zou dat nooit willen want...". Dat zeggen mensen vast ook niet tegen een kapster of secretaresse, toch? Maar over je passie praten is ook weer niet zo'n probleem, want ineens zien anderen dan ook allerlei voordelen en de leuke kanten. (Maar het is niet altijd leuk).

Ik denk dat degenen die hier lezen zowiezo al geinteresseerd zijn, maar net zo goed leuk om te lezen.

Groetjes geniet van je kinderen en onderwijs ze, Angelique

Annelies said...

Als ik je verhaal zo lees realiseer ik me dat ik dat hier nooit zou kunnen realiseren.
Misschien dat ik hier mensen zou kunnen vinden die ook aan thuisonderwijs doen. Alhoewel de mensen hier in de omgeving behoorlijk traditioneel zijn en thuisonderwijs past niet, denk ik.
Maar los daarvan zou ik niet weten hoe ik met de kids overal zou moeten komen. Dierentuin, kinderboerderij, musea. Niks is hier echt in de buurt. Auto is overdag niet aanwezig. Openbaar vervoer moet hier zo ongeveer nog uitgevonden worden ;-)

Ach ja, ik ben tevreden hoe het bij ons gaat en via jou kan ik meegenieten van thuisonderwijs. Blijven schrijven dus!!

Adam@home said...

@ Angelique
Aan de ene kant voelt het wel een beetje aan verantwoorden (dat wordt steeds minder), maar ik kan me ook goed voorstellen dat er veel mensen zijn die nog nooit van thuisonderwijs hebben gehoord en erg nieuwsgierig zijn naar de redenen...:o)

@Annelies
Je zou je er nog over verbazen hoeveel mensen er in je omgeving thuisonderwijs geven. Ik sta er zelf ook altijd weer versteld van dat ik níet iedereen ken, hahaha.
Uiteindelijk is het natuurlijk altijd een keuze...Die consequenties heeft (geldt ook voor ons): óf meer/verder rijden, óf andere dingen doen dan de uitstapjes die ik heb genoemd, óf verhuizen, óf 'gewoon' naar school ;o))).

Annelies said...

Ik denk dat de uitstapjes die jij noemt heel goed zijn. Een goede aanvulling op de basiskennis van kinderen.
Petje af hoor wat je allemaal doet met de jongens. Ik doe je het niet na.

Kan je ergens zien wie er thuisonderwijs geven? Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hier in de omgeving dat doen.

Anonymous said...

Tja, ik snap je verhaal en beweegredenen. Vanwege het belang van een goede school hebben wij een woonplaats uitgezocht waar er een is, net als een kerk waar we bij willen horen. Dat kan ook :-)
Francijn

Adam@home said...

@Francijn
Inderdaad :o). Wat goed dat jullie dat zo hebben aangepakt!
Helaas is er voor onze kerk/visie op leren geen school in Nederland die aan onze eisen voldoet...

Anonymous said...

Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
Ben blij met jullie toevoeging!
Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar leermeer.blogspot.com in Firefox. :( Weten jullie hoe dit komt?

Groetjes Barbara

Mirjam said...

Hoi Barbara,

Ik heb geen idee. Je kan een rss feed aanmaken, of volger worden. Ik ken firefox helaas niet.

Groetjes, Mirjam :)